Ti trovi qui: Home » Pubblicazioni

PUBBLICAZIONI

Pubblicazioni dal 2011 al 2017

 

 

2017

 

Maschietto, M. (2017). Artefatti fisici e virtuali: il duo "pascalina e-pascalina" nella scuola primaria. L’insegnamento della matematica e delle scienze integrate, vol. 40 A-B, 205-226.

 

Maschietto, M. & Turrini, M. (2017). The Laboratory of Mathematical Machines: Exhibitions, Educational Research and Sessions for Students. Education, 7, 47-52.

 

 

2016

 

Bartolini Bussi M. G.; Ramploud A. ( 2016 ) - Trasposizione Culturale in Didattica della Matematica: esempi tra Italia e Cina Cultural Transposition in Teaching Mathematics: examples between Italy and China. QUARTA GIORNATA INTERCULTURALE BICOCCA ATTI DEL CONVEGNO L’EDUCAZIONE INTERCULTURALE ALL’EPOCA DEI NUOVI FONDAMENTALISMI Ricerche, sperimentazioni didattiche, progetti educativi. Università di Milano Bicocca Milano ITA, pp. da 472 a 476.

 

Drijvers, P., Ball, L., Barzel, B. Heid, M.K., Cao, Y. & Maschietto, M. (2016). Use of technology in lower secondary mathematics education. ICME 13 Topical Surveys. Springer.

 

Maschietto, M. (2016). Avant Propos. MATHÉMATICE, 51. http://revue.sesamath.net/spip.php?article893

 

Giordani, M., Maschietto, M. & Saracino, C. (2016). Il duo d’artefatti, pascalina Zero+1 ed e-pascalina, nella costruzione di significati matematici nella scuola primaria. In B. D’Amore & S. Sbaragli (Eds.), Incontri con la matematica 30, pp. 105-106, Bologna: Pitagora.

 

Coutat, S., Foupouagnigni, M., Sabra, H., Maschietto, M. (2016). Ressources et développement professionnel des enseignants. Compte-rendu du Groupe de Travail n°6. In L. Theis (ed.),  Actes du colloque EMF2015. Pluralités culturelles et universalité des mathématiques : enjeux et perspectives pour leur enseignement et leur apprentissage (pp. 527-533).

 

 

2015

 

Astorri, G. & Maschietto, M. (2015). Scacchiera e pop-corn: una situazione problematica per la scuola primaria. In O.Robutti & M. Mosca, I docenti di matematica e di fisica di fronte ai mutamenti della scuola: concetti, processi, valutazione, Atti del VI Convegno DiFiMa, 153-163.

 

Barbieri, S., Maschietto, M. & Scorcioni, F. (2015). Costruzioni con riga e compasso: approccio alla geometria piana. In B. D’Amore & S. Sbaragli (Eds.), La didattica della matematica, disciplina per l’apprendimento. Incontri con la matematica n.29, 119-120. Bologna: Pitagora Editrice.

 

Baccaglini-Frank, A. E.; Bartolini, M. G. (2015). Buone pratiche didattiche per prevenire falsi positivi nelle diagnosi di discalculia: il progetto “PerContare”. FORM@RE - n. volume 15 - pp. da 170 a2 184.

 

Bartolini, M. G. (2015). The number line: a “western” teaching aid ( ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers - Macau (China) - June 3-7 2015) ( - The Twenty-third ICMI Study: Primary Mathematics Study on Whole Numbers ) (University of Macau Macao MAC ) - pp. da 298 a 306.

 

Bartolini, M. G. (2015). The Use of Artefacts for Calculation: a Semiotic Approach ( Hong Kong Mathematics Education Conference 2015 - Hong Kong - 9-10 June 2015) (Proceedings of the Hong Kong Mathematics Education Conference 2015 ) - pp. da 5 a 21.

 

Bartolini, M. G.; Sun, X. (2015). Learning from the World. The Teaching and Learning of Whole Number Arithmetic in the ICMI Study 23 ( 42.Colloque Copirelem - Besancon - 16-17-18 juin 2015) ( - Actes du 42 Colloque International des Formateurs de mathématiques chargés de la formation des maitres. Former et se former … Quelle resources pour enseigner les mathématiques à l'école ) (ARPEME Besancon FRA ) - pp. da 39 a 51

 

Bartolini, M. G.; Baccaglini-Frank, A. (2015). Using pivot signs to reach an inclusive an inclusive definition of rectangles and squares . CERME9 Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education ) (Charles University in Prague and ERME Prague CZE ) - pp. da 1891 a 1897.

 

Maschietto, M. (2015). Teachers, Students and Resources in Mathematics Laboratory. In  S.J. Cho (Ed.), Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education, Springer.

 

Maschietto, M. (2015). The arithmetical machine Zero+1 in mathematics laboratory: instrumental genesis and semiotic mediation. International Journal of Sciences and Mathematics Education, 13 (1 Suppl), 121-144.

 

Scorcioni, F. & Maschietto, M. (2015). Il teorema di Pitagora con le macchine matematiche. In O.Robutti & M. Mosca, I docenti di matematica e di fisica di fronte ai mutamenti della scuola: concetti, processi, valutazione, Atti del VI Convegno DiFiMa, 257-267.

 

Soury-Lavergne, S. & Maschietto, M. (2015). Number system and computation with a duo of artifacts: the pascaline and the e-pascaline. In X. Sun, B. Kaur and J. Novotná (Eds.), Proceedings of the ICMI STUDY 23 Conference, 363-370.

 

Soury-Lavergne, S. & Maschietto, M. (2015). Articulation of spatial and geometrical knowledge in problem solving with technology at primary school. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 47(3), 435-449.

 

2014

 

Barbieri, S., Scorcioni, F. & Maschietto, M. (2014). Scoperta del Teorema di Pitagora con le macchine matematiche: elementi di discussione di didattica laboratoriale. In B. D’Amore & S. Sbaragli (Eds.), Parliamo tanto e spesso di didattica della matematica. Incontri con la matematica n.28, Castel San Pietro Terme, 155-158. Bologna: Pitagora Editrice.

 

Bartolini Bussi, M. G.; Baccaglini-Frank, A. (2014). Geometry in early years: sowing seeds for a mathematical definition of squares and rectangles. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 47(3), 391-405.

 

Gonzalez-Martin, A.S., Bloch, I, Durand-Guerrier, V. & Maschietto, M. (2014). Didactic Situations and Didactical Engineering in university mathematics: Cases from the study of Calculus and proof. Research In Mathematics Education, 16 (2), 117-134.

 

Maschietto, M. & Savioli, K. (2014). Numeri in movimento. Attività per apprendere l’aritmetica con la pascalina. Collana Artefatti intelligenti. Trento: Erickson.

 

Maschietto, M. & Bartolini Bussi, M.G. (2014). The Laboratory of Mathematical Machines of Modena - ICMI Bulletin - Papers from Unpublished Issues of the ICMI Bulletin, 1-12,
http://www.mathunion.org/fileadmin/ICMI/files/Digital_Library/ICMEs/Bulletin_Maschietto_BartoliniBussi2_01.pdf

 

Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2014). La pascalina e la sua versione digitale con Cabri Elem nelle classi francesi. Bricks, Vol. 4, N. 2, 140-149.

 

Maschietto, M. (2014). Penser les médiations des artefacts pour les apprentissages mathématiques. IFé Bulletin n.29, p.9.  http://ife.ens-lyon.fr/ife/recherche/bulletins/2014/bulletin-nb029

 

Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2014). Journal d’une visite auprès de Blaise Pascal. 3, mai 2014, p.3.  http://www.cfem.asso.fr/liaison-cfem/lettre-cfem-mai2014

 

2013

 

Maria Giuseppina Bartolini; Xuhua Sun; Alessandro Ramploud ( 2013 ) - A dialogue between cultures about task design for primary school ( Task Design in Mathematics Education - Oxford - July 22nd-26th 2013) ( - Task design in Mathematics Education: ICMI Study 22 ) (Claire Margolinas et al. Oxford, UK FRA ) - pp. da 551 a 560

 

Maria Giuseppina Bartolini ( 2013 ) - BAMBINI CHE CONTANO: A LONG TERM PROGRAM FOR PRESCHOOL TEACHERS DEVELOPMENT. In B. Ubuz, C. Haser & M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), 2088 a 2097. Ankara: Middle East Technical University.

 

Maria G. Bartolini Bussi; Francesca Martignone ( 2013 ) - Cultural Issues in the communication of research on mathematics education - FOR THE LEARNING OF MATHEMATICS - n. volume 33 - pp. da 2 a 8.

 

Ferrara, F. & Maschietto, M. (2013). University students at work with mathematical machines to trace conics. In  A. M. Lindmeier & A. Heinze (Eds.),  Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 2, 305-312. Kiel: PME.

 

Ferrara, F. & Maschietto, M. (2013). Are mathematics students thinking as Kepler? Conics and mathematical machines. In B. Ubuz, C. Haser & M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), 635-644. Ankara: Middle East Technical University.

 

Mackrell, K., Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2013). Theory of didactical situations and instrumental genesis for the design of a CabriElem book. In B. Ubuz, C. Haser & M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), 2654-2663. Ankara: Middle East Technical University.

 

Mackrell, K., Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2013). The interaction between task design and technology design in creating tasks with Cabri Elem. In A. Watson, M. Ohtani, J. Ainley,  J. Bolite Frant, M.Doorman, C.Kieran, A.Leung, C.Margolinas, P. Sullivan, D.R. Thompson, & Y. Yang (Eds.), Task Design in Mathematics Education. Proceedings of ICMI Study 22. Oxford: ICMI. pp. 81- 89.

 

Maschietto, M. & Bartolini Bussi, M.G. (2013). Des scénarios portant sur l’utilisation d’artefacts dans l’enseignement et apprentissage des mathématiques à l’école primaire. In COPIRELEM (Ed.), Actes de XXXIX Colloque International de la COPIRELEM – Faire des mathématiques à l’école: de la formation des enseignants à l’activité de l’élève. Quimper 2012, 34-51. Brest: IREM de Brest.

 

Maschietto, M. (2013). Systems of Instruments for Place Value and Arithmetical Operations: an Exploratory Study with the Pascaline. Education, 3(4), 221-230.

 

Maschietto, M., Mithalal, J., Richard, P. R., & Swoboda, E. (2013). Introduction to the papers and posters of WG4: geometrical thinking. In B. Ubuz, C. Haser & M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), 578-584. Ankara: Middle East Technical University.

 

Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2013). Designing a duo of material and digital artifacts: the pascaline and Cabri Elem e-books in primary school mathematics. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 45(7), 959–971.

 

Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2013). The beginning of the adventure with pascaline and e-pascaline. In E. Faggiano & A. Montone (Eds.), Proceedings of the 11th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT 11), Bari: Università degli Studi di Bari, pp. 194-199.

 

Soury-Lavergne, S. & Maschietto, M. (2013). Machines mathématiques et environnements numériques au cœur d’une collaboration scientifique franco-italienne. IFé Bulletin n.17 http://ife.ens-lyon.fr/ife/recherche/bulletins/bulletin-nb017

 

Soury-Lavergne, S. & Maschietto, M. (2013). A la découverte de la « pascaline » pour l’apprentissage de la numération décimale In COPIRELEM (Ed.), Actes de XXXIX Colloque International de la COPIRELEM – Faire des mathématiques à l’école: de la formation des enseignants à l’activité de l’élève. Quimper 2012, DVD d’accompagnement (248-259). Brest: IREM de Brest.

 

2012

 

Anna Baccaglini-Frank; Alessandro Ramploud; Maria Giuseppina Bartolini ( 2012 ) - Informatica zero: un percorso formativo per insegnanti di scuola dell’infanzia e primaria (Edutouch Fano (PU) ITA ) - pp. da 1 a 125

 

Barbieri, S. & Maschietto, M. (2012). Attività nel laboratorio di matematica: costruzioni con riga e compasso. In O. Robutti, M. Mosca (Eds.) Atti del V Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e delle Matematica DiFiMa2011, Il curriculum di matematica e di fisica nella scuola del III millennio: infanzia, primaria, secondaria di primo e secondo grado.  pp.181-192. Torino: Kim Williams Books.

 

M.G. Bartolini; F. Corni; C. Mariani; R. Falcade ( 2012 ) - Semiotic Mediation in Mathematics and Physics Classrooms: Artefacts and Signs after a Vygotskian Approach - THE ELECTRONIC JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION - n. volume 16 (3) - pp. da 1 a 28

 

Maria G. Bartolini; Rita Canalini; Alessandro Ramploud ( 2012 ) - Word problems in different cultural traditions ( Innovative Approaches in Education: Design and Networ - Patrasso - October 20-21, 2013) ( - Innovative Approaches in Education: Design and Networ ) (University of Patras Patrasso GRC ) - pp. da 45 a 64

 

Bettini, G. Facchetti, C. & Maschietto, M. (2012). Costruzione di significati nel laboratorio di matematica: attività con il macchina matematica per la simmetria assiale. In O. Robutti, M. Mosca (Eds.) Atti del V Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e delle Matematica DiFiMa2011, Il curriculum di matematica e di fisica nella scuola del III millennio: infanzia, primaria, secondaria di primo e secondo grado. 193-204. Torino: Kim Williams Books.

 

Canalini Corpacci, R. & Maschietto, M. (2012). Gli artefatti-strumenti e la comprensione della notazione posizionale nella scuola primaria. La ‘pascalina’ Zero+1 e sistema di strumenti per la notazione posizionale. L’insegnamento della matematica e delle scienze integrate, vol. 35A, N.1, 33-58.

 

Hitt F., Maschietto M., Trgalová J., Sokhna M. (2012). Ressources et développement professionnel des enseignants – Compte-rendu du Groupe de Travail n°6. In Dorier J.-L., Coutat S. (Eds.) Enseignement des mathématiques et contrat social : enjeux et défis pour le 21e siècle – Actes du colloque EMF2012 (Actes EMF2012 – GT6, pp. 772–782). Université de Genève.

 

Maschietto, M. (2012). La formazione professionale sul laboratorio di matematica tra concreto e digitale. In L.Bazzini (Ed.), Insegnare matematica. Concezioni, buone pratiche e formazione degli insegnanti. Roma: Aracne Editrice, 267-274.

 

Maschietto M. (2012). Les machines mathématiques comme ressources : de la formation à la classe. In Dorier J.-L., Coutat S. (Eds.) Enseignement des mathématiques et contrat social : enjeux et défis pour le 21e siècle – Actes du colloque EMF2012 (Actes EMF2012 – GT6, pp.939–942). Université de Genève.

 

Maschietto, M. & Turrini, M. (2012). Risorse per il laboratorio di matematica: macchine matematiche per le sezioni coniche. In F. Ferrara, L. Giacardi & M. Mosca (Eds.), Conferenze e Seminari dell'Associazione Subalpina Mathesis 2011-2012. Torino: Kim Williams Book. Pp. 263-277.

 

Maschietto, M. & Soury-Lavergne, S. (2012). Verso buone pratiche nell’uso dei software di geometria dinamica nella didattica della matematica. Bricks, Vol. 2, N. 4, 103-113.

 

Soury-Lavergne, S. & Maschietto, M. (2012). Les stratégies du garagiste. In C. Jouneau-Sion et G. Touzé (Eds.) Apprendre avec le numérique, dossier de Cahiers Pédagogiques, N. 498, 34-35.

 

2011

 

Bartolini, M.G. (2011). Artifacts and Utilization Schemes in Mathematics Teacher Education: the Case of Positional Representation of Numbers in Primary School. JOURNAL OF MATHEMATICS TEACHER EDUCATION - n. volume 14 - pp. da 93 a 112.

 

Bartolini, M.G. (2011). Culture lontane come risorsa: la Cina (Culture migranti. Luoghi fisici e mentali d'incontro) (Erickson Trento ITA ) - pp. da 279 a 297

 

Bartolini Bussi, M.G., Garuti, R., Martignone, F., & Maschietto, M. (2011). Tasks for teachers in the MMLAB-ER Project. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 1, 127-130. Ankara, Turkey: PME.

 

Bartolini, M.G., Canalini, R., & Ferri, F. (2011). Towards cultural analysis of content: Problems with variations in primary school ( The mathematical knowledge needed for teaching in elementary school - Prague - August 21-26, 2011) ( - Proceedings of International Symposium on Elementary Maths teaching 11 ) (Charles University Prague CZE ) - pp. da 9 a 21

 

Canalini Corpacci, R. & Maschietto, M. (2011). Gli artefatti-strumenti e la comprensione della notazione posizionale nella scuola primaria. La ‘pascalina’ Zero+1 nella classe: genesi strumentale. L’insegnamento della matematica e delle scienze integrate, vol. 34A, N.2, 161-188.

 

Maschietto, M. (2011). Instrumental geneses in mathematics laboratory. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 3, 201-208. Ankara, Turkey: PME.

 

Maschietto, M. & Bartolini Bussi, M.G. (2011). Mathematical Machines: from History to the Mathematics Classroom. In P. Sullivan and O. Zavlasky (Eds.), Vol. 6 Constructing knowledge for teaching secondary mathematics: Tasks to enhance prospective and practicing teacher learning. New York: Springer, pp. 227-245.